-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41341 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

در حديث آمده است لاراحه للمؤمن الا عند لقاء الله. آيا تمام مؤمنان با لقاي الهي به راحتي ابدي مي رسند يا بعضي از آن ها به فيض لقاء الله نايل مي شوند و بعضي از آن ها فقط به بهشت مي روند؟

برادر گرامي! با سلام و آرزوي توفيق روز افزون براي شما.

با توجه ب[ه معناي لقاءالله در اين حديث همه مؤمنان به لقاءالله در قيامت يا پس از مرگ مي رسند، زيرا مراد از لقاءالله در اين حديث شريف، ديدار خدا با چشم سر نيست، بلكه مشاهده حقانيت الهي است، يعني اين كه همة بزرگان به حقانيت خدا علم پيدا ميكنند، و لقاي علمي براي شان حاصل مي شود. به گفتة مرحوم علامه طباطبايي منظور از لقاءالله آن است كه بندگان در موقفي قرار مي گيرند كه حجابي ميان آن ها و پروردگارشان نيست، زيرا قيامت، موقع ظهور حقايق است: آن روز خواهند دانست كه خدا حق آشكار است.

قرآن كريم در دو جا به مسئله رستاخيز با كلمه لقاءالله اشاره كرده: فمن كان يرجو لقاء ربه فليعمل عملاً صالحاً و لا يشرك بعباده ربه احداً؛ پس هر كس اميد لقاي پروردگارش را دارد، بايد عمل صالح انجام دهد، و كسي را در عبادت پروردگارش شريك نكند.

من كان برجو لقاء الله فإنّ أجل الله لات؛ كسي كه اميد به لقاء ا لله (روز رستاخير) دارد (بايد در اطاعت فرمان او فرو گذار نكند) زيرا زماني را كه خدا تعيين كرده فرا ميرسند. در اين دو آيه شريفه خدا مي فرمايد: هر كس راست مي گويد كه به قيامت و لقاي پروردگار در آن روز ايمان دارد و عقيده مند است كه آن روز روز پاداش و حساب است، پس بايد عمل صالح انجام دهد.

پس در روز قيامت مؤمنان به لقاءالله مي رسند و به بهشت هم مي روند، ولي غير مؤمنان به حقانيت خدا علم پيدا مي كنند، ولي به جاي بهشت رفتن، مجازات مي شوند. با اين تعبير مي شود گفت كه كافران هم به ملاقات خدا مي رسند، اما با صفت غضب الهي ملاقات مي كنند، نه با رحمانيت و حيميت الهي. اين كه در حديث شريف فرمود: براي مؤمن راحتي نيست مگر در وقت لقاي خدا براي اين است كه راحتي هاي دنيا آميخته به درد و رنج است و راحتي واقعي فقط در بهشت است. رسول خدا(ص) فرمود: دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است.

[1] تفسير الميزان(تر[جمه) ج 16، ص 159.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.